söndag 22 april 2012

La Roche-Posay Anthelios Fluide Extreme Lätt Creme 30/50+

I det här inlägget tar jag upp syskonen från samma linje. De beter sig likadant och det enda som skiljer dem åt är spf:en.
Dessa innehar andraplatsen i min genomgång av solskydd och är en produkt som jag använde när jag skärmflög.


La Roche-Posay Anthelios Fluide Extreme Lätt Creme SPF 30 / SPF 50+
Rek. pris 185:-/50ml


Solprodukten som rubriceras som "lätt creme" från La Roche-Posay Anthelios är verkligen en lätt creme. Extremt lätt. Det är snarare en mjölk. Den är väldigt tunn och jag är glad att förpackningen har en smal pip att dosera med. En stor öppning hade varit svår att hantera.
Appliceringen blir lite knepig. Missförstå mig rätt, den är verkligen enkel att lägga på, och skön är den också, men det är lite svårt att veta hur mycket man ska ta på: man får ju ofta höra att vi stryker på för tunt, och med en kräm är det enkelt att lägga på tjockt, men den här mjölken kan jag egentligen bara stryka på som den är. Kanske är det meningen att man ska stryka på flera gånger i stället? Jag vet faktiskt inte.

Den försvinner inte omedelbart på huden, men det är ändå stor skillnad mot de "vanliga" solkrämer jag använt i alla år. Den här får en mer "puderfuktig" finish utan att kladda. Den blir inte helt torr, men jag känner mig inte orolig för att håret ska fastna eller att tröjan ska bli fläckig. Jag märkte dock att flygjackan har en vit kant längts upp vid halsen, den som ligger mot hakan. Men då ska ni veta att jag hade den många, många timmar i flera dagar under extrem utsvetttning. Det är alltså långt ifrån normal användning.

Jag blir något ljusare ansiktet, men inte vit. Den bör dock appliceras framför en spegel. Jag såg mina flygkamrater låna produkten och lite klumpigt smörja in sig i flygbacken. De blev vita. Lägg lite tid på appliceringen så försvinner det. Jag blir en aning glansigare, men i huvudsak tycker jag att den blir ganska matt ur solkrämsperspektiv sett och den går alldeles utmärkt att sminka över med mineralfoundation ganska direkt efter applicering, något som skulle ha varit mycket svårt om den varit blank.

Produkten är parfymfri men luktar inte sådär fadd som en del oparfymerade krämer kan göra, den luktar nästan ingenting alls, och det lilla doft som finns är behaglig. Den innehåller inga parabener, är vattenresistent och innehåller thermalskt källvatten. Den passar för normal och kombinerad hud, och är även lämplig för de med mycket känslig/solintolerant hud.

Trots att jag spenderade hela dagar i stark vårsol vid havet kändes huden bra på kvällen. Den såg fräsch ut och kändes inte tilltäppt trots det höga solskyddet. Jag applicerade krämen tre gånger under dagen och den eventuella lilla rodnad som uppstod tror jag framförallt hade skapats av många timmars blåst. Jag är fortfarande lite fundersam på hur tjockt man ska bre på krämen/mjölken, den går ju som sagt inte att lägga så tjockt pga sin konsistens så jag använde framförallt 50+ för att slippa tänka på att jag skulle bränna mig.

Om man bara lägger lite spegeltid på appliceringen är den här i princip osynlig och känns heller inte nämnvärt på huden. Den känns trygg att ha i solen och detta är definitivt den jag kommer att välja när jag behöver en väldigt hög spf i ansiktet. Det kan inte vara många spf 50+ som är så här osynlig och skön i ansiktet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir otroligt glad för era kommentarer och frågor så skriv skriv skriv!

För att det ska bli så ostökigt som möjligt så besvarar jag för det mesta era kommentarer här, i stället för på er eventuella blogg. Bara för å hållaihopet så att säga :)

Glöm inte att skriva vem du är!