söndag 11 mars 2012

Dags att uppmärksamma: TiKei


Jag pysslar väldigt mycket med mina nagellack. Jag testar massor med mascaror och har ofta mer än en på mig samtidigt. Jag provar och misslyckas med läppstift och läppglans.

Allt det här kan jag lägga mitt fokus på för jag behöver aldrig någonsin lägga en tanke på mitt underlag. Sedan förra våren behöver jag inte fundera på om min hy ser bra ut, för det gör den. Alltid. Tack vare TiKeis mineralfoundation och concealers. Pass opp för ett ogenerat hyllningsinlägg. (Och nej, jag får inte betalt för det.)




Jag är så extremt nöjd med TiKei och jag kan i dagsläget inte se varför jag någonsin skulle byta bort det. Jag äger i dagsläget foundation, concealers, rouge, bronzer, matte veil, skuggor samt penslar från TiKei

De produkter jag använder dagligen är min foundation (N3), concealerna Pink och Yellow (Pink under ögonen och Yellow över skavanker, näsvingarna och liknande samt Matte veil som jag har över områden som känns lite feta, för mig är hakan ett bekymmer.



Jag använder och älskar flera av TiKeis syntetiska borstar och planerar att köpa fler, bland annat Ultimate Kabuki. Jag klickade hem den lite mindre Retractable Kabuki när jag gjorde mitt allra första köp, och jag har varit så nöjd med den att jag inte haft behov av en större/bättre. Men dä ä klart fleckan ska ha en ordentlig kabuki, så det blir ultimate vid nästan beställning. Jag har också det fina Travel Kitet, den omistliga Eye Kabuki (som jag använder som concealerborste) samt den vinklade rougeborsten. Allt utom några penslar ur resekitet använder jag varje varje dag och tvättar varje söndag. Penslarna ser fortfarande ut som nya! Och så bland det bästa: priset. Man kan vara lite fattig och ändå ha råd med så mycket från Tikei. Borstarna är av suverän kvalitet för en mindre peng än sina konkurrenter.




32 olika foundations

Min största behållning av att ha blivit kund hos TiKei är dock definitivt deras mineralfoundation. Till att börja med finns det väldigt generösa testalternativ. Eftersom det finns så många foundationnyanser (hela 32 stycken!) så kan man köpa provburkar för 10 kr/st. Då TiKei inte har någon fysisk butik så är proverna i princip ett måste. Som en extra hjälp finns också jämföringstabeller mot andra märkens foundations. Jag rekommenderar dock att man köper prover. Dessa går att få på alla produkter: ögonskuggor, rouge, veils, allt. Det brukar också medfölja ett par bonusprover när man gör sina beställningar (till och med när det är bara prover man beställer). Ingen av produkterna innehåller Bismuth Oxychloride, som en del upplever ger klåda eller irritation. När man väl bestämt sig för en fullstor burk går den största foundationen, som räcker en hel evighet, på 129 kronor.

Mina favoritrouge är den kalla Adore och den mer varma Sunrise. Jag har testat bronzern och har inga invädningar mot den, jag är emellertid ingen storförburkare av bronzer och har en hel del kvar. Jag får hårdtesta framåt sommaren! Rougerna och bronzern går på 89 kronor/st.












Jag är heller inte generellt något fan av lösögonskuggor. Jag har inte riktigt fått in snitsen med att jobba in skuggan tillräckligt i penseln för att få skuggan att stanna på locket och undvika att det ramlar ner under ögonen. Men för de som gillar lösskuggor så finns det verkligen ett fantastiskt urval! Jag har testat en del varianter med blöt pensel och det blir riktigt riktigt läckert, både som skugga och eyeliner. Att använda dem torra har jag en bit kvar till, men när jag sitter och klickar runt bland dem så känner jag att jag måste verkligen lära mig det här med lösskuggor. Det finns så häftiga färger och med så generösa priser är det värt att testa runt lite.



TiKei känns överhuvudtaget som ett generös och trevligt företag. Jag har genomgående blivit fantastiskt bemött. Servicen är snabb och bra. Levereanserna kommer som ett skott och när man har frågor så besvaras dessa snabbt och initierat. Tummen upp. Verkligen.

Företaget drivs av Tina och hennes syster Therese. Med tiden tror jag att de har några andra som också hjälper till, men i det stora hela tror jag att det är systrarna som driver företaget, och som jag förstår så har de själva utvecklat alla produkter! Heja! Och så är det ju svenskt och jag kan tycka att det finns något bra i att stödja svenskt när det finns så bra produkter. För bra är de verkligen. Jag är genomgående nöjd med produkterna och hoppas på ett ännu större sortiment. Några saker jag hoppas ska komma är flytande foundation, runda och mjuka ögonskuggsborstar till globlinjen samt möjligheten att stänga till "silen" i burkarna så att de inte pytsar ut för mycket när man tex har den i väskan.

Till våren ska jag definitivt plocka på mig flera av deras läppglans, en glow veil och en ultimate kabuki samt några ögonskuggsprover för att testa mig fram lite.

Blir ni sugna på att testa något? Det är väl värt ett kik: Tikei.se

8 kommentarer:

  1. Håller med dig! Älskar Tikei. Innan jag hittade dem så använde jag aldrig foundation eftersom jag tyckte att flytande foundation alltid kändes lite flottigt på huden och gärna gav mig mer finnar. Men deras mineralfoundation är helt underbar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Det är så himla nice när man hittar något som verkligen passa en! Mineralfoundation kan ju dessutom tom vara BRA när man har oren hy.

      Radera
  2. Det var längesen jag hade deras foundation nu, jag blev lite för torr, men de har haft fina färgnyanser, det är ett fantastiskt utbud. Jag får nog prova igen till sommaren när jag inte är så torr längre.
    Och deras skuggor.. jag är inget fan av lösa heller, men deras små testers har förgyllt många festkvällar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig. Jag tycker dock generellt att all mineralfoundation kan vara lite svårt när man är torr. Lätt värt att testa igen tycker jag, proverna gör det ju väldigt enkelt för en just när man bara vill kolla hur det passar en. Så himla bra. Och jag rekommenderar verkligen deras concealers också.
      Läste häromdagen om hur man kan blanda sina lösskuggor med en bra ögonkräm och sedan använda som krämskuggor. Tror jag ska testa det faktiskt :)

      Radera
    2. Jag älskar TiKei! Första gången jag köpte deras produkter var faktiskt för två månader sedan, och jag undrar hur jag inte har fått veta något om dem sedan innan. I alla fall, det jag ville kommentera var angående torrheten av att använda deras produkter. Jag har väldigt torra partier på mina kinder och deras mineral foundation kan se väldigt torrt och pudrigt ut på mig. Vilket jag hade problem med i början, tills kom på lösningen! Jag personligen, tycker om när det har lyster och och att det nästan blänker lite igenom. Jag är ingen fan av en matt-finish på mig, hatar det. I alla fall, för oss torrisar som inte vill ha ett för matt resultat, rekommenderar jag starkt en bra återfuktande kräm som man applicera innan man tar TiKei, På så sätt undviker du det här alltför torra, matta finishen.

      Radera
    3. Bra tips. Man kan även blanda i deras Finishing Veil Glow om man vill. Den är superfin!

      http://www.tikei.se/produkter/primer-veil/tikei-finishing-veil-glow.php

      Radera
  3. Älskar TiKei! Har använt deras smink i 1½-2 månader och huden är verkligen mycket bättre än förut! Jag tänker inte byta mot annat märke! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer inte heller att byta, no way. Det är hög kvalitet till ett så bra pris. Vad roligt att huden har blivit bättre! Vilket härligt resultat och definitivt kvitto på att det är bra och rena produkter. Tänk att de har utvecklat produkterna själva!

      Radera

Jag blir otroligt glad för era kommentarer och frågor så skriv skriv skriv!

För att det ska bli så ostökigt som möjligt så besvarar jag för det mesta era kommentarer här, i stället för på er eventuella blogg. Bara för å hållaihopet så att säga :)

Glöm inte att skriva vem du är!