söndag 15 januari 2012

Mavalas tvåstegskur för katastrofnaglar

Mina naglar är verkligen i sin tråkigaste vinterperiod. De vill inte bli långa över huvud taget utan skivar sig bara de når en millimeter över fingertoppen. Ibland inte ens det. En del naglar är nu så nerfilade att de når nagelbädden. Tråkigt tråkigt tråkigt. Det är fult och gör ganska ont. Dessutom är det ju jättetrist att måla naglarna eftersom inget egentligen blir snyggt när de är jättekorta och tipparna skivade.

Jag försöker göra allt rätt. Jag har en acetonfri remover, jag filar med glasfil (ett håll i taget mot mitten, inte fram och tillbaka!) och oljar med Nail food. Jag har använt Trinds mirakellack, Nail Repair, men eftersom det innehåller formaldehyd som är caaaancerframkallande så tänker jag att jag inte borde göra det längre (och besvären har ju liksom inte avtagit om man säger). Och sedan försöker jag att inte skriva med naglarna när jag sitter vid ett tangentbord, utan med fingertopparna - ett mycket bra tips från Frida Selkirk som jag tror att det kan ligga mycket i.

Ja, jag har verkligen försökt vara vidrigt duktig.

Men ändå. De vill inte. Vänster ringfingernagel växer fint, men annars är det ett gäng sorgliga naglar. Så, nu ska jag hårdtesta Mavalas Nagelstärkare.


Tvåstegsraketen från Mavala

Detta är ett 2-fassystem där det första lacket innehåller nylonfibrer. När man målar på det blir det som ett nät över hela nageln. Det ser ut som spindelnät, eller som när grunda vattenpölar får ett tunt skikt krackelerad is. Detta lager ska framförallt ska innebära ett skydd för nageln så att den kan växa ifred. Det är alltså inte vårdande eller stärkande, bara skyddande (och ursäkta för naglarnas utseende, men det är ju liksom lite därför jag gör det här...).


Första lacket, ett lager


Därefter lackar man på den medföljande sealern som ger nageln en jämn bas som du sedan kan lacka över med ditt vanliga nagellack. Sealern kan behövas i två eller fler lager för att verkligen bli jämn. Jag gissar att det skulle funka med någon annan ridgefiller eller vanligt underlack. Såvitt jag förstår ska det bara försegla och täcka över nylonfibrerna. Färgen i det andra lacket är nämligen verkligen osmaklig. Jag har ingen aning om varför man väljer att ge det en sån äcklig färg. Lite sådär som riktigt missfärgade naglar kan se ut. Brun/gul/rosa - iäck. Om man inte planerar att lacka över detta, föreslår jag att man använder en annan sealer/ridgefiller/lack i en nyans som man trivs med.


Andra lacket, två lager

Ska bli spännande att se om jag kan få ut längden lite på klorna. Eller i alla fall ha jämna, lackbara tippar!

1 kommentar:

  1. Sv: Åh, bäst jag tar mig i kragen och köper Seche Vite då. Har funderat på det svinlänge men blivit lite dumsnål och tänkt att jag ju har ett par överlack redan. Tack så hemskt mycket för tipset i alla fall, nu vet jag det :)

    SvaraRadera

Jag blir otroligt glad för era kommentarer och frågor så skriv skriv skriv!

För att det ska bli så ostökigt som möjligt så besvarar jag för det mesta era kommentarer här, i stället för på er eventuella blogg. Bara för å hållaihopet så att säga :)

Glöm inte att skriva vem du är!